Tuhle pomůcku mám moc ráda! Děti hned zaujme, je příjemné na ni koukat i sahat. Co vše s touto pomůckou s dětmi děláme?
1. První pojmenování.
Co z toho znáte? Tohle začíná na K, už víte? Tohle, kluci, to si myslím, že znáte, oblast dopravy, oranžovo bílá barva, už víte?
Postupně vyskládávám tělesa a po odhalení názvu píšu název na kartičku a pokládám k tělesu.
Následuje klasická třífázová lekce. Tohle je… Podej mi… Jak se nazývá tohle…
Můžeme doplnit různými výzvami: Uměl by někdo pojmenovat už teď polovinu z těchto těles? Zkusí teď někdo úplně sám pojmenovat úplně všechna tělesa?
Navazující práce: Podle úrovně si děti zapíší všechna tělesa do sešitu, nebo jen některá, podle své úrovně psaní. Také může být jen jedno, to, co je zaujalo nejvíce. Nebo si zapíší ta tělesa, která do dneška vůbec neznali.
2. Hledání těles ve třídě.
Prohlížíme si tělesa ze všech stran a hledáme je okolo sebe. Často vedu jako pohybovou lekci: Kájo, počítám do dvaceti a hledej ve třídě krychli. Nedaří se? Leni, utíkej mu pomoct, počítám zase do dvaceti.
Kromě třídy se dá hledat v krabici s různými předměty, kterou si na lekci přinesu.
Navazující práce: Zvolí si těleso/tělesa a dopíší k němu do sešitu předměty, které našli.
Pozn. Tohle někdy dělám ještě před prvním pojmenováním. Děti ještě neví, jak se tělesa jmenují, ale už se s nimi seznamují a navnímávají tvar. Naláká je to zároveň na pojmenovávací lekci (1.).
3. Čtení s porozuměním.
Děti pracují ve dvojici nebo menší skupině a čtou si navzájem úkoly na kartičkách. Kartičky najdete za padesát korun tady.
4. Hrany, vrcholy, stěny.
Dělám zvlášť lekci na vrcholy, zvlášť na hrany a zvlášť na stěny.
Návazná práce: Dvě možnosti: A. Mám předpřipravené cedulky s číslem, které udává počet vrcholů/stěn/hran u jednotlivých těles a děti přiřazují k tělesům. B. Děti si sami cedulky tvoří a pak mě zavolají na kontrolu. Mám ozkoušené, že to zvládne i prvňák, který umí psát čísla.
5. Plášť
Definujeme si plášť tělesa. Obtiskujeme tělesa do písku ze všech stran – vzniká plášť.
Návazná práce: Tvorba pláště v písku s ostatními tělesy. Překreslení pláště do sešitu. Pro starší – práce s pravítkem. Také mám připravené kartičky s nakreslenými plášti a ty děti přiřazují k jednotlivým tělesům.
6. Hledání těles v architektuře.
Mám vytisknuté fotografie budov, které mají tvar jednotlivých těles a děti přiřazují. Dá se najít hezky na googlu anglicky – zadáme “building shape” a pak název tělesa – ty se anglicky jmenují cube, ellipsoid, triangular prism, triangular based pyramid, rectangular prism, sphere, square based pyramid, cylinder, ovoid, cone.
7. Přemalování těles do sešitu.
8. Hmat
Zavřeme oči nebo je zavážeme šátkem a poznáváme tělesa jen hmatem.
9. Co zmizelo?
Děti se podívají na všechna tělesa, pak zavřou oči a někdo jedno těleso odebere. Děti pak hádají, co chybí.
10. Stavíme I.
Aktivita na fixování názvů těles. Vezmi si tyto tři tvary: krychli, ovoid a kvádr a postav mi z ní něco zajímavého. A různé další kombinace.
11. Stavíme II.
Hra na věhlasné umělce. Děti se rozejdou po práci a jeden zůstane – je to tvůrce, který pracuje na uměleckém díle, které se skládá ze všech těles. Až má práci hotovou, opatří ji lístečkem s názvem díla a jménem autora a svolá ostatní děti na vernisáž. Poté se dílo rozloží a na řadě je další tvůrce.
12. Modelujeme
Tvarujeme tělesa z modelíny.
Co napadá k tělesům vás? Podělte se v komentářích.
Tyjo Evi, to je super, že máš blog. Vypadá to skvěle! Zuzka z MAPUiTO
Super, Evi!