Jak je dětem ve škole? Aktivita, kterou připravíte za 10 minut.

Ráda bych sdílela jednu z možností, jak zjistit, jak se dětem ve škole líbí a jak se tam cítí. Tuto aktivitu jsem dělala ve třídě minulý školní rok. Moc se to povedla a skvělé na ní je, že vyžaduje minimální materiální přípravu od učitele.

Určitě je důležité dát předem na vaši intuici, nacítění se na děti a atmosféru ve třídě a podle toho přizpůsobit, jak a kdy aktivitu uvedete (to je možná ta největší část přípravy).

Jak to tedy probíhalo?

  1. Na elipse jsem dětem řekla, že budeme tvořit paprsky slunce. Každý z nich udělá jeden paprsek a ten bude znamenat, jak jsou spokojení ve škole. Dostali obdélníky (A3 tvrdý papír rozstříhaný na třetiny podélně, což je celá příprava učitele).
  2. Ukázala jsem jim, jak ustřihnout konec paprsku – špičku. A jak tedy poznám jejich spokojenost? Jestli jsou hodně spokojení ve škole, nebudou paprsek zkracovat, jen udělají na konci špičku. Jestli ví, že by něco mohlo být lepší, něco je štve nebo jim vadí, paprsek zkrátí. Jestli je těch věcí, co jim vadí a štve, je hodně, jestli chodí do školy opravdu nespokojení, bude paprsek velmi krátký.
  3. Dále jsme si na elipse (klidně i den předem, také to může být samostatná lekce) povídali, jaké barvy jim přijdou smutné, jaké veselé, jaké mají rádi, jestli jim přijde, že umí barva vyjádřit jejich náladu. Na to jsem navázala tím, že si mají svůj paprsek vybarvit barvami, které se jim se jim hodí ke škole, jejich náladě ve škole.
  4. Do barviček pak měli úkol (podle svých schopností) napsat, co přesně mají ve škole rádi.
  5. Ve škole jsou i věci, které by chtěly mít jinak, nebo které by tam nechtěly mít vůbec. Které je štvou. Na druhou stranu paprsku mi tedy mohli napsat, co by chtěli mít jinak.
  6. Když je práce hotová, dali paprsek na elipsu, okolo kruhového koberečku, který tam máme celoročně.

Na začátku bylo mnoho dotazů a také ujasňování. Pro psaní toho, co mají rádi a toho, co by jim pomohlo, pomůže dát jim nějaké příklady, nebo požádat šikovné starší děti, ať nějaké návrhy řeknou. Také jsme si povídali, že to, co napíšou, je pro mě jako učitele důležité. Že u vět, co by jim pomohlo, se budu zamýšlet (nebo se budeme společně zamýšlet), jestli je cesta, jak to zařídit. Proto ať nepíšou věci, které určitě nepůjdou, třeba klouzačka z okna na hřiště nebo celý den houpání ve třídě v hamakách.

V průběhu aktivity je čas chodit mezi dětmi. Některé děti potřebují pomoct dát své pocity do slov. Nebo ještě jednou dovysvětlit, co se po nich chce. Také je fajn si s nimi povídat o barvách, které teď volí a proč. Ptát se, proč dali paprsek právě na tuhle konkrétní délku.

Moc je tato aktivita bavila. A mně velmi obohatily rozhovory s dětmi během tvorby, ty mi vlastně daly ještě víc informací, než se objevilo na paprsku. Víc než výsledek byla krásná ta cesta k tomu.

Kdo to zkusíte, přeji vám, ať se aktivita podaří a přikládám fotky konkrétních paprsků. Krásný zbytek prázdnin!

 

23. 08. 2025   napsala: Eva Glabazňová
Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *