Každý slaví svátek Svatého Valentýna doma jinak. Někdo ho neslaví vůbec. Někdo si s rodiči, prarodiči a kamarády vyměňuje psaníčka a dárky. Někdo to vnímá jako svátek lásky jen mezi dospěláky, rodiči.
V každém případě tento svátek nejde přehlédnout, proto jsem se ho chtěla nějakým způsobem ten den aspoň krátce na ranním kruhu dotknout.
Šla jsem přímo k tomu, okolo čeho se to všechno točí – k lásce. Řekli jsme si, že se dnes je svátek lásky a chvíli si povídali, co je to láska. Máme všichni uvnitř někdy pocit lásky? Jak poznáme, že má někdo rád nás?
Pojmula jsem to kvízově, hravě. Už od rána bylo na elipse pět barevných papírů. A na nich písmena B, U, TĚ, Ř a D. Už to poutalo pozornost.
Zeptala jsem se dětí:
„Jak si lidé ukazují, že se mají rádi? Co dělají?“
“Jeden pán z USA tohle dlouho zkoumal a napsal knihu, kde píše o pěti hlavních způsobech, jak si lidé ukazují, že se mají rádi. Říkal jim jazyky lásky. Je jich více, ale on se zaměřil na pět hlavních. To je těchto pět papírů. Ještě vám neprozradím, jak se ty jazyky jmenují, pořád vidíte jen ta počáteční písmenka. Vezmu si košík s kamínky a každý řeknete, co vás napadá a pokud se do jednoho toho způsobu strefíte, dám tam na ten papír kamínek. A opravdu jsem zvědavá, jestli naše třída přijde na všech pět jazyků.“
Děti říkají různé projevy lásky a já postupně přikládám kamínky na papíry. Na konci kolečka ukážu velkou radost a uznání této třídě, protože uhodli všech pět jazyků! Prozradím jim, co se skrývá za písmenky. Pozvu děti na klíčovou lekci, která ten den proběhne a ve které se budeme pěti jazykům lásky věnovat víc (použijeme knížečku O lásce. Je to jedna z devíti knížeček z pomůcky Základní lidské potřeby, a tuhle jednu knížečku jsem vám odemkla zdarma ke stažení, odkaz je na konci článku).
B – Být s tebou (Jazyk lásky pozornost)
U – Udělat něco (Jazyk lásky Služba)
TĚ – Tělem (Jazyk lásky Fyzický kontakt)
Ř – Říct to (Jazyk lásky Slova ujištění)
D – Dárek
Čerpala jsem z knihy Pět jazyků lásky od Garyho Chapmana.
Bylo to dobrý! Proč?
- Pro mě jako učitele minimální příprava, chvíle posezení a popřemýšlení doma v křesle a pak už jen pět barevných papírů a na ně napsat pět písmen.
- Zapojili se všichni! Byla to hra, kde nehráli děti proti sobě, ale vymýšleli řešení za celou třídu.
- Nebylo to přeslazené. Vím, že by mi do psaní přáníček a vyrábění růžových dárečků půlka třídy nešla, vlastně jsem při vymýšlení této lekce dost myslela na ty naše drsný kluky (16 z 25), ať je jim v tom dobře. A bylo, soudě podle toho, že se zapojili a měli výborné nápady.
- Bylo to krátké a neudusila jsem je množstvím informací.
Přeji hodně lásky do vašich rodin a do vašich tříd!
A tady je ke stažení knížka o lásce.