Advent s nejmladšími školáky

Advent se svými dlouhými nocemi a pocitem něčeho kouzelného před blížícími se Vánocemi úplně vybízí ke zpomalení, zklidnění a hloubání.

Podělím se s vámi, co nás ve škole v minulých třech letech na cestě do adventního klidu a ticha provázelo a co plánujeme letos.

2020: Zamyšlenky

V mé vlastní rodině už od roku 2017 trávíme advent se „zamyšlenkami“ a omalovánkami od Terezy Kramerové. Jsou to jednoduché otázky, které vedou ke vnímání svého těla, svých pocitů a k hlubšímu přemýšlení o světě. Vybrala jsem ty otázky, které se mi hodily do prostředí třídy, vytiskla a každý den ráno na elipse vylosovalo jedno dítě otázku a na tu mohlo odpovědět. Když nechtělo, odpověděly děti, které chtěly.

Terezčiny adventní kalendáře, ze kterých jsem čerpala zamyšlenky, jsou ke stažení zde.

 

2021: Velké otázky

Základ tohoto tématu je v samotném konceptu Montessori pedagogiky: Malé děti ve věku 6 – 12 let zajímají filosofické otázky, zajímá je podstata a smysl toho, co je kolem nás. “Odkud se tady vzal vesmír?” “Proč vymřeli dinosauři?” “Jak bude vypadat svět za tisíc let?”

Inspirovali jsme se knihou “To je otázka” Josteina Gaardera.

Vytvořili jsme si malý adventní stoleček s hezkým ubrusem, svíčkou a stojánkem na knížku. Ta byla každý den otevřena na jedné stránce s otázkou. Nad tou měli každý den popřemýšlet a odpověď si zapsat do zápisníku.

Dále byla na stolečku krabička, vedle které ležely prázdné papíry a krásná stříbrná tužka. Říkali jsme dětem, že možná i ony mají v sobě nějaké velké otázky. Pokud je nějaká napadne, mohou ji napsat na papír a vložit do krabičky. A můžeme si tak vytvořit svou vlastní knihu „To je otázka.“

Bylo potřeba si na začátku hodně povídat, co je to vlastně ta velká otázka. Že to jsou často otázky, které je napadnou, když jsou v tichu, v klidu, když se procházejí venku, nebo když si přemýšlejí večer před spaním. I když to vypadá velmi abstraktně, děti to velmi dobře chápou. Poznají, že „Kde je moje tužka?“ nebo „Kolik stojí časopis Čtyřlístek?“ nepatří mezi velké otázky.

Před Vánocemi jsme si pak otázky z krabičky přečetli a následně, v lednu a únoru, jsme tvořili ve výtvarných lekcích do naší budoucí knihy ilustrace k jednotlivým otázkám.

Ilustrace k otázce “Proč jíme ryby a nejíme kočky?”

2022 Kamarádství

Téma kamarádství bylo ten rok ve třídě silné už od září, takže se to přirozeně nabízelo jako přemýšlecí téma na advent.

Vyšla jsem z pozorování vztahů mezi dětmi. Zajímavé momenty mezi nimi jsem si od září zapisovala. O adventu jsem pak dvakrát týdně povyprávěla velmi krátce jeden příběh, situaci mezi dvěma fiktivními dětmi, nebo jsem prostě jen vznesla otázku. Následovalo losování čtyř dětí (prostě tak, aby to za ten advent vyšlo na všechny), kteří se po elipse poradí, jak by tuto situaci vyřešili a svůj závěr napíší na lísteček. O tom jsme si pak na elipse na konci vyučování popovídali.

Příklady témat a otázek, na které jsem se ptala (jsme v prvním trojročí):

  • Může být dobrý kamarád kluk s holkou nebo myslíte, že kamarádi musí být vždycky kluk a kluk a holka a holka?
  • Kolik je podle vás nejlepší počet kamarádu pro jedno dítě? Shodnete se ve skupince, nebo to máte každý jinak?
  • Situace dvou kamarádů, kdy si jeden vymýšlí nepravdy a ten druhý mu věří a jedná podle toho. Když se ukáže, že kecal, tak vysvětluje, že je to přece sranda, koukat, jak se ten druhý napálil. Jaké to asi je pro toho, který byl napálen? Co se může stát, když si ten druhý vymýšlí příliš často?
  • Situace dvou holčiček, kdy jedna se baví s tou druhou, jen když není ve škole její nejlepší kamarádka. Když ve škole nejlepší kamarádka je, tak se věnuje zpátky jen jí a té první si ani nevšimne. A když ta nejlepší kamarádka zase ve škole není, najednou se zase chce bavit. Jak vám to přijde? Co byste té holčičce poradili?
  • Situace, když kluk požádal svého kamaráda o půjčení peněz na bonbóny. Kamarád mu z nějakého důvodu půjčit nechtěl. A kluk odpovídá: „Když mi nepůjčíš, už nejsi můj kamarád.“ Co si o tom myslíte?
  • Holčička moc chtěla kamarádit s jedním klukem, ale nevěděla, jak na to, tak ho zlobila. On by s ní i kamarádil, ale teď byla tak otravná! Přísně ji řekl, ať ho nechá být. Co byste teď holčičce poradili?

A mnoho dalších situací, otázek a příběhů. Stačí koukat do své třídy.

Na elipse na konci dne, kdy nám skupinka přečetla svůj závěr, se ještě někdy rozpoutala zajímavá diskuze, někdy ne.

2023 Krabičky od sirek

Tématem tohoto roku budou dobré skutky. Ale ne ty okaté, po kterých nás všichni pochválí, ale ty malé, skryté, dokonce i takové, u kterých se nikdo nedozví, že jsme je udělali zrovna my. Před adventem budeme sbírat krabičky od sirek, abychom jich měli tolik, kolik je počet dětí. S příchodem adventu si každý vylosuje jednoho spolužáka a nikomu neprozradí, koho si vylosoval. Spolužákovi má za úkol vyrobit nebo koupit dáreček, který se vleze do krabičky od sirek, tu opatřit jmenovkou a případně dozdobit. A pak tajně, aby si toho opravdu nikdo nevšimnul, ji ho v posledním týdnu před Vánoci dá do spolužákova šuplíku/batohu.

To je vše, přeji vám krásný adventní čas!

29. 10. 2023   napsala: Eva Glabazňová
Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *